Tips en trucs inwerken

1. Behandel de nieuwe medewerker als een nieuwe klant!
Zorg voor een goede ontvangst op de eerste werkdag.  Wanneer het in het bedrijf ‘s morgens vroeg altijd een ‘heksenketel’ is, vraag de nieuwe medewerker dan om een uurtje eerder of later te komen. Belangrijk is dat alle tijd wordt genomen om de nieuwe medewerker te ontvangen. Laat duidelijk merken dat de nieuwe medewerker welkom is. Maak tijd voor een kopje koffie en stel de nieuwe medewerker op zijn gemak. In veel bedrijven is het gebruikelijk dat erop de eerste werkdag een bos bloemen voor de nieuwe medewerker klaar staat.

2. Spreid informatie
Mensen kunnen niet alles onthouden. Wanneer de nieuwe medewerker veel nieuwe kennis tot zich moet nemen, spreidt dit dan over een aantal dagen. Vertel eerst datgene wat de nieuwe medewerker direct moet weten.

3. Niets is vanzelfsprekend!
Geef ook informatie over gewoontes in het bedrijf of op de afdeling. Denk hierbij aan de manier waarop collega’s met elkaar omgaan, hoe collega’s de dag beginnen, hoe onderlinge samenwerking eruitziet.

4. Geef een nieuwe medewerker een kans

Iedereen moet even wennen aan een nieuwe baan en werkomgeving. Ook al heeft iemand veel ervaring. Oordeel daarom niet te snel.

5. Plan regelmatig contact of een gesprek
Maak regelmatig tijd vrij voor een (kort) gesprek met de nieuwe medewerker. Bijvoorbeeld aan het eind van de eerste dag, het eind van de eerste week en daarna eens per twee weken. Als het niet goed gaat, kan snel worden bijgestuurd.

6. Plan een eindgesprek
Voer aan het eind van de introductie (of aan het eind van de proeftijd) een gesprek met de nieuwe medewerker. Zijn alle belangrijke zaken aan de orde geweest? Zijn er nog vragen? Zijn er zaken die extra aandacht nodig hebben?